Voor de burger

LMS ontwikkelt apps en applicaties voor de mensen in Nederland die het werk van de centralist op de meldkamer helpen in de hulpverlening.

112NL app

Wie met de 112NLapp de meldkamer belt, kan meteen aangeven welke hulpdienst ze nodig hebben: politie, brandweer of ambulance. Een groot voordeel is dat de locatie van de beller meteen wordt meegestuurd en de centralist kan via de app een chatgesprek starten.

LMS onderhoudt de 112NL app en zorgt ervoor dat deze goed werkt.

Veelgestelde vragen

Hiernaast vind je antwoorden op veelgestelde vragen over de 112NL app.

Met de 112NL app kan de meldkamer je beter en sneller helpen.
Als je met de app 112NL belt:

  • Kun je direct met een knop aangeven welke hulpdienst je nodig heeft. Als je niet kunt praten, kun je dat aangeven meteen nadat je de hulpdienst hebt gekozen.
  • Stuur je automatisch gegevens naar de meldkamer die je vooraf al hebt ingevuld.
  • Wordt je locatie doorgegeven als je daar in de app toestemming voor hebt gegeven.
  • Kan de meldkamer met je chatten als je niet goed kunt horen of spreken.
  • Vertaalt de chatfunctie het gesprek in je voorkeurstaal.

Gebarentolk filmpje Waarom 112NL app

Voor wie is de app
De app is voor iedereen in Nederland die in nood snel en eenvoudig de meldkamer wil bereiken. Voor mensen in nood die doof of slechthorend zijn, niet (goed) kunnen spreken of de Nederlandse of Engelse taal niet goed beheersen, is de chatfunctie van meerwaarde. De app 112NL vervangt overigens niet de app Tolkcontact waarmee doven en slechthorenden nu de hulpdiensten alarmeren. De Politie is eigenaar van de app.

Gebarentolk filmpje Voor wie is 112NL app
Gebarentolk filmpje Wie is de eigenaar van de app 112NL

Medische gegevens toevoegen
Je kunt in de app geen medische gegevens toevoegen. Regelmatig wordt 112 gebeld voor iemand anders of voor een niet-medische situatie. Daarom wil de meldkamer niet standaard je medische gegevens hebben. Een ambulancecentralist zal naar je medische gegevens vragen als het nodig is.

Gebarentolk filmpje Medische gegevens

Een chat starten
Je kunt zelf geen chat starten in de app. Alleen de meldkamer kan een chatgesprek starten als je met de app 112NL belt. Dit doen zij als het contact via de telefoon niet goed verloopt. Bijvoorbeeld als je niet of moeilijk kunt spreken of horen, of als je niet goed Nederlands of Engels spreekt. Je ontvangt een notificatie wanneer de chat gestart is en bij nieuwe chatberichten van de meldkamer. Het is dus belangrijk dat je toestemming geeft voor het ontvangen van notificaties bij het instellen van de 112NL app, en dat de notificatie instellingen op je telefoon juist staan ingesteld.

Gebarentolk filmpje Chat starten

Alternatief voor de app
Voor mensen in nood die doof of slechthorend zijn, niet (goed) kunnen spreken of de Nederlandse of Engelse taal niet goed beheersen, is de 112NL app van meerwaarde. Deze app beschikt over een chatfunctie. Overigens vervangt de 112NL app niet de app Tolkcontact waarmee doven en slechthorenden nu de hulpdiensten alarmeren. Echter wanneer je de 112NL App niet geïnstalleerd hebt, kun je ook via sms contact zoeken met een meldkamer om een noodgeval te melden.

Door je eenmalig aan te melden bij 112, kun je gebruik maken van deze zogenaamde emergency-sms (e-sms). Aanmelden is eenvoudig door een sms  met de tekst ‘aanmelden’ naar 112 te sturen en vervolgens ontvang je een ontvangstbevestiging. Vervolgens kun je de aanmelding bevestigen door ‘aanmelden akkoord’ te sms’en naar 112. Daarna ontvang je bevestiging van succesvolle aanmelding. Bij een noodsituatie kun je vervolgens gebruik maken van e-sms aan 112. De 112-meldkamer antwoordt je ook via sms.

Gebarentolk filmpje e-sms

Privacy
De app 112NL is ontworpen volgens de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). De gegevens die de app opslaat, zijn het absolute minimum om te zorgen dat er in geval van nood snel een goede verbinding kan worden gemaakt. Deze gegevens slaat de meldkamer NIET op. Alleen bij een melding krijgt de meldkamer toegang tot deze gegevens. Ze worden uitsluitend gebruikt voor de noodhulpverlening, zoals geregeld in de Nederlandse wet. Hoe lang zij je gegevens bewaren, is afhankelijk van welke hulpdienst je 112-melding behandelt. De meldkamer of hulpdienst kan niet meekijken als je de app gebruikt.

Gebarentolk filmpje Voldoet de app 112NL aan de privacywetgeving
Gebarentolk filmpje Kan de meldkamer/hulpdienst meekijken op mijn telefoon als ik de app 112NL gebruik

 

Je downloadt de app in de App of Play Store op uw mobiele telefoon. Je geeft “112NL” in als zoekopdracht en je downloadt de app. Of je volgt onderstaande links:

Google Play Store
Apple App Store

en vult de gevraagde gegevens in.

Gebarentolk filmpje Hoe krijg ik de app 112NL op mijn telefoon

De gegevens die je vooraf invult zijn:

  • Je naam.
  • Je mobiele telefoonnummer.
  • Of je moeite heeft met spreken of horen.
  • Je voorkeurstaal voor de chatfunctie.

Je geeft toestemming voor de volgende functies:

  • Locatie delen.
  • Notificaties ontvangen.
  • De vertaalfunctie van Google. Dit is vooral van belang als je een andere taal dan Nederlands invult bij je voorkeurstaal.
  • Direct bellen via de app (alleen bij Android).

Bij de installatie wordt eenmalig je telefoonnummer gebruikt om een verificatiecode naar je te kunnen sturen. Er is een Nederlandse en een Engelse versie van de app 112NL. De instelling van je telefoon bepaalt welke versie van de app ingesteld wordt.

Gebarentolk filmpje Hoe werkt de 112NL app

De app kan niet worden geïnstalleerd op een tablet of laptop, alleen op een telefoon.

Gebarentolk filmpje Installatie op tablet of laptop

Je kunt de app na installatie niet testen, hiermee hou je een lijn bezet die nodig is voor mensen in nood. Misbruik van 112 is strafbaar.

Gebarentolk filmpje Kan ik de app testen na installeren

Als je een nieuw telefoonnummer krijgt moet je dat invoeren in de app. Dit kunt je doen bij instellingen. Dat is het radertje rechtsboven in de app.

Gebarentolk filmpje Wat doe ik als ik een nieuw telefoonnummer heb

Notificaties instellen
De 112NL app werkt optimaal wanneer notificaties zijn ingeschakeld. Het is dus belangrijk dat je toestemming geeft voor het ontvangen van notificaties bij het instellen van de 112NL app. En dat de notificatie instellingen op je telefoon juist staan ingesteld.  Bij iOS en Android telefoons is het mogelijk om in de instellingen per app de werking en weergave van notificaties in te stellen. Let op: in oudere versies kan dit anders zijn.

iOS

  1. Ga naar instellingen app op je telefoon
  2. Binnen de app “instellingen” kies je voor “Berichtgeving”.
  3. Selecteer de 112NL app onder “Meldingstijl”. Vervolgens kun je in dat scherm de volgende punten controleren en indien nodig aanpassen.
    • Schuif het schuifknopje voor “Sta meldingen toe” naar rechts zodat er een groen schuifknopje ontstaat.
    • Selecteer onder ‘Meldingen’: 1) Toegangsscherm, 2) Berichtencentrum, 3) Stroken.
    • Strookstijl: Tijdelijk.
    • Badges: aan.
    • Kies bij “Toon Voorvertoning” voor “Altijd”.
  4. Je bent klaar om de app te gebruiken.

Android

  1. Open de instellingen app op je telefoon
  2. Binnen de app “instellingen” kies je voor “meldingen”
  3. Binnen “meldingen” kies je “App meldingen”
  4. Tik op de 112NL app
  5. Zet alle meldingen van deze app aan
    • Meldingen weergeven: Aan
    • App pictogrambadges: Aan
    • Locatie update notificaties: Aan
    • Start chat push notificaties: Aan
    • Miscellaneous: Aan
  6. Je bent klaar om de app te gebruiken!

Gebarentolk filmpje Hoe stel ik notificaties in voor iOS en Android toestellen

Gebarentolk filmpje Android
Gebarentolk filmpje iOS

De app is beschikbaar voor Apple-telefoons vanaf iOS versie 14 en voor Android vanaf versie 6, de app kan niet gebruikt worden op een Windows Phone.

De 112NL app werkt optimaal wanneer notificaties zijn ingeschakeld. Wanneer er een chat gestart wordt door de centralist, weet de gebruiker dat deze terug moet keren naar de app. Voor doven en slechthorenden met een Galaxy S8 of A52 telefoon, is de app minder geschikt omdat op deze telefoon de notificatie voor het starten van een chatgesprek niet wordt getoond. Zij kunnen immers de centralist niet verstaan die ze zal vragen terug te gaan naar de app om te kunnen chatten en zijn daarbij afhankelijk van het tonen van de notificatie. Uiteraard is het voor mensen die gewoon kunnen horen geen probleem om de Galaxy S8 en A52 te gebruiken.

Gebarentolk filmpje Voor welke telefoons is de app geschikt

Voor doven en slechthorenden is het goed om te weten dat tijdens het testen op de volgende telefoons de notificaties op de juiste manier werden getoond.

  • Galaxy A5; Galaxy Note 8; Galaxy S9; Galaxy S10; Galaxy S20; Galaxy S20 FE; Galaxy S21; Galaxy S22; Galaxy S22 Ultra; Galaxy X Fold 3
  • Huawei Nexus 6P; Huawei P20
  • iPhone 8 Plus; iPhone 11; iPhone 11pro; iPhone 12; iPhone 12 Pro; iPhone X Plus; iPhone XS; iPhone SE
  • OnePlus 6T
  • Pixel 3XL; Pixel 6 Pro.

Gebarentolk fimpje met lijst geteste telefoons

Er worden voordurend telefoons getest op het tonen van notificaties. Ook blijven we werken aan verbeteringen waardoor de app mogelijk wel beter bruikbaar wordt voor dove en slechthorende mensen die een Galaxy S8 of Galaxy A52 bezitten.

Gebarentok filmpje werken aan verbeteringen

Locatiebepaling
De locatie wordt door de app alleen naar de meldkamer gestuurd als je de locatievoorzieningen aanzet én als je daar in de app toestemming voor gegeven heeft. Als je de app geen toestemming geeft of de locatievoorzieningen uit hebt staan, dan kan de meldkamer je locatie nog wel bepalen aan de hand van andere informatie, kijk hier voor meer informatie.

Gebarentolk filmpje Locatievoorzieningen uit

Het is dus niet zo dat de politie altijd weet waar je bent als je de app op je telefoon hebt.

Gebarentolk filmpje Weet de politie door de app 112NL altijd waar ik ben

Gebruik van de app
Om 112 te bellen via de app, hoef je geen beltegoed te hebben. Maar om te kunnen chatten met de meldkamer heb je een internetverbinding nodig. Zonder beltegoed kun je alleen een internetverbinding maken via wifi.

Gebarentolk filmpje Werkt de 112NL app altijd
Gebarentolk-filmpje Heb ik beltegoed nodig om de 112NL app te gebruiken

Heb je een dual simkaart, dan kun je één telefoonnummer opgeven in de app 112NL. Kies daarom bij het installeren van de app het telefoonnummer dat je het vaakst gebruikt. Bel je met het telefoonnummer van je tweede simkaart, dan kan de meldkamer geen chat met je starten.

Gebarentolk filmpje Werkt de app ook met dual simkaart

Buitenland
De app werkt ook met buitenlandse nummers.

Gebarentolk filmpje Buitenlands nummer

Bij gebruik van de app in de grensstreek krijg je mogelijk  een meldkamer van het buurland aan de lijn, dit geldt ook voor gebruik van de app in het buitenland. De app stuurt dan geen gegevens naar die meldkamer. Ook kunnen zij geen chat met je starten. Je kunt dus enkel via de app telefonisch met de meldkamer van het buurland praten.

Gebarentolk filmpje Gebruik app in de grensstreek

NL Alert

NL-Alert waarschuwt en informeert je over noodsituaties, bijvoorbeeld een grote brand. In een NL-Alert staat wat er aan de hand is, wat je moet doen en waar je meer informatie kunt vinden. Je ontvangt een NL-Alert op je mobiel. Ook zie je NL-Alert op digitale reclameschermen en reisinformatieschermen van trein, bus, tram en metro.

LMS zorgt dat de app en de achterliggende systemen goed werken. Ook implementeert het verbeteringen zoals onlangs nog het geofencing waarbij het bereik van een NL-Alert een stuk nauwkeuriger is geworden.

Burgernet

Burgernet wordt ingezet bij onder andere diefstal of inbraak, doorrijden na een aanrijding, beroving en vermiste personen. Ook wordt het AMBER Alert (bij een vermist kind in levensgevaar) of het Vermist Kind Alert (vermist kind waar we ons zorgen over maken) in de app getoond. Je kunt via de app contact opnemen met de meldkamer als je iets hebt gezien.

LMS zorgt dat de Burgernetapp en de achterliggende applicaties voor op de meldkamer werken.

Informatiepakket over de meldkamer

We krijgen regelmatig vragen of we materiaal hebben om een spreekbeurt voor te bereiden over de meldkamer. Hiervoor kun je onderstaande flyer als input gebruiken. We hebben verder geen materiaal om weg te geven. Wel hebben we een ontwerp voor een kijkdoos dat je zelf bij een copyshop kunt printen op wat dikker papier.