Een lifeline voor burgers en hulpverleners. Dat is de 112-meldkamer. Dus die moet 24/7 bereikbaar zijn en de apparatuur moet zonder problemen functioneren. Dat is waar de Landelijke Meldkamer Samenwerking (LMS) voor staat. Onze IT’ers en facilitaire collega’s werken met én voor de hulpdiensten. Zodat de centralisten van 112 zonder problemen hun werk kunnen doen.
‘Ik breng verbinding tussen mensen. Met als doel het operationele meldkamerwerk af te stemmen op de LMS-organisatie’, aldus Jan Wouter Ruizendaal Liaison van meldkamer Oost-Nederland.
‘Dagelijks voer ik gesprekken over de kwaliteit van onze dienstverlening en de voorzieningen die we leveren. Gevraagd en ongevraagd geef ik advies over hoe het beter kan. Daarbij denk ik liever niet in korte termijn oplossingen maar in structurele verbeteringen.’
Met wie werk ik samen…
‘Het meeste ben ik op de meldkamer te vinden, daar spreek ik allerlei mensen: van MT-leden, operationeel specialisten tot beheerders. Met de collega’s van ons hoofdkantoor in Zeist heb ik een kort lijntje en één keer in de week komen de 11 Liaisons bij elkaar. We werken nauw met elkaar samen, informeren elkaar elke week over dingen die er lopen. Op de meldkamers willen we zoveel mogelijk met dezelfde processen en systemen werken, daarom toets je onderling of de behoefte voor het hele land geldt. Het kan immers niet zo zijn dat de politie in Apeldoorn iets anders heeft of doet dan in Drachten.’
Welke kwaliteiten heb je nodig…?
‘Waar je echt goed in moet zijn is het verbinden van mensen en het grotere geheel zien. Als Liaison zit je op de relatie en heb je een goed netwerk nodig. Het is belangrijk om de juiste feeling met het operationele meldkamerwerk te hebben en goed in verbinding te zijn met de collega’s die de technische/facilitaire voorzieningen leveren. Qua ervaring is een ICT-achtergrond dan wel handig maar we zitten ook in de facilitaire hoek en kunnen leunen op veel collega’s met veel expertise. Het gaat er vooral om dat je je onderwerpen op hoofdlijnen eigen kunt maken.’
Waarom zou je deze baan willen…?
‘Als je dit leuk lijkt, zou ik je van harte willen uitnodigen om bij ons te komen solliciteren. LMS is een inspirerende werkomgeving waarbij je iets moois mag toevoegen aan de samenleving. Wij zorgen er met elkaar voor dat de hulpverlening zo goed als mogelijk wordt georganiseerd. Eigenlijk werk ik in dit domein voor mijzelf en mijn dierbaren. Hoe beter wij samenwerken hoe beter onze hulpverlening tot stand komt, je doet ertoe!’
Thomas Offermans is procescoördinator. ‘Een superveelzijdige baan waarin ik de dienstverlening van LMS van A tot Z stroomlijn zodat we de regie hebben als zich een incident voordoet.’
‘Als procescoördinator neem je de producten en diensten die we binnen LMS hebben in beheer. Dat klinkt nogal breed maar het komt erop neer dat je het hele proces van voor tot achter stroomlijnt. Met alle partijen die wat te doen hebben met het product of dienst ga je in gesprek, van leverancier tot contract- of dienstenmanager. Hoe alles samenkomt breng je in kaart, loopt de afspraken na of het werkbaar is en hoe je het kunt borgen, bijvoorbeeld in de vorm van werkinstructies of een uitvraagscript. Dit met het doel om regie te hebben mocht het mis gaan, dan moet alles gewoon ongemerkt doorlopen. Ik moet het overzicht hebben en alles vooraf hebben ondervangen, zodat een ander de knoppen goed kan bedienen.’
Een dag uit
‘In de regel zit ik op kantoor in Driebergen zodat de communicatielijnen kort zijn, maar thuiswerken is volledig geaccepteerd. De dag begint met een incidentrapportage om te kijken wat er is voorgevallen. Vervolgens kan ik een overleg hebben met interne en externe partijen om bepaalde incidenten te bespreken zodat we een proces kunnen verbeteren. De hele dag door krijg ik veel telefoontjes. Dat kan zijn om een in beheer name te bespreken of een bepaald vraagstuk door te nemen. We sparren veel, daarvoor ga ik ook wel naar de collega’s op de meldkamer toe. Tussendoor werk ik aan een presentatie die ik aan mijn collega’s kan geven om een dienst uit te leggen. Al met al is het heel afwisselend.’
Waarom zou je deze baan willen?
‘Het is dat iemand mij 2 jaar terug op deze vacature attendeerde, anders was ik er wellicht aan voorbij gescrold. En dat zou jammer zijn geweest want het is super divers werk. Je bent van a tot z betrokken, bent met veel mensen in gesprek en ziet meteen waarvoor je het doet. De opbrengst van mijn werk ligt bij de centralist op de meldkamer. En dat is het hart van de hulpverlening. Mijn familie heeft generaties lang in het blauw gewerkt. Dat heeft mij ook altijd wel aangesproken maar agent zijn zat er niet in. Mijn kracht zit in mijn IT-achtergrond. LMS is daarmee een match made in heaven waar ik voor alle hulpdiensten van betekenis kan zijn.’