Over de Landelijke Meldkamer Samenwerking

LMS organiseert, met en voor de hulpdiensten een landelijk beheerd, 24/7 bereik- en beschikbaar netwerk van tien operationeel en technisch met elkaar verbonden meldkamers waarop de veiligheidsregio/brandweer, politie, ambulance en Koninklijke Marechaussee hun meldkamerfuncties kunnen uitoefenen. Een sterk netwerk dat, nu en in de toekomst, berekend is op haar taak!

Jaarverslag 2024

2024 was een stabiel jaar, samen met het meldkamerveld heeft LMS mooie resultaten geboekt.

Beheer- en Bestedingsplan

Dit beheerplan 2025-2029 bevat de vertaling van LMS van welke beheermaatregelen nodig zijn om de disciplines te ondersteunen.

Aansturing en overlegorganen

De Landelijke Meldkamer Samenwerking (LMS) beheert voor alle hulpdiensten de meldkamers en zorgt voor een netwerk van tien operationeel en technisch met elkaar verbonden meldkamerlocaties. Dit doet zij als een zelfstandig onderdeel binnen de politie-organisatie met een eigen sturing, budget en medewerkers.

De dagelijkse leiding van LMS bestaat uit:

  • Marieke Nell, Directeur
  • Willemien Los, Plaatsvervangend directeur
  • Wim-Pieter Huijsman, Hoofd Bedrijfsvoering en Transitie

Heeft u een vraag voor Marieke Nell of Wim-Pieter Huijsman? U kunt hen bereiken via hun secretaresse: Marit.van.Lierop@politie.nl / 06 27 89 08 13.
Vragen voor Willemien Los kunt u sturen aan Anita.Huiberts@politie.nl / 06 15 20 78 59.

De aansturing van LMS vindt plaats in verschillende overleggen. Het Bestuurlijk Meldkamer Beraad (BMB) neemt op het hoogste niveau besluiten over beleidskeuzes, de besteding en uitvoering in de meldkamers. Het BMB stelt de kaders waarbinnen LMS handelt. Het BMB bestaat uit een bestuurlijke afvaardiging van de volgende partijen:

  • Het Ministerie van Justitie en Veiligheid. De Minister is stelselverantwoordelijk, verantwoordelijk voor LMS en voor de politie.
  • Het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
  • De besturen van de veiligheidsregio’s voor de brandweertaak, de rampenbestrijding, de crisisbeheersing en de geneeskundige hulpverlening.
  • Het Ministerie van Defensie voor de Koninklijke Marechaussee.
  • De voorzitter van het Strategisch Meldkamer Beraad (SMB) is aanwezig bij de vergaderingen en vertegenwoordigt het SMB.

Wie zitten er in het BMB?

  • Monique Vogelzang, Ministerie van Justitie & Veiligheid (voorzitter)
  • Christa Monster, Ministerie van Justitie & Veiligheid
  • Jeroen van Bergenhenegouwen, Ministerie van VWS
  • Nan Nap, Ministerie van Defensie
  • Wilbert Paulissen, Politie
  • Marieke Nell, LMS
  • Han Noten, Ambulancezorg Nederland
  • Gerhard van den Top, Veiligheidsregio’s / Brandweer

Heeft u een vraag voor de leden van het BMB? Neem dan contact op met de secretaris, Hannah Severs h.c.w.severs@minjenv.nl.

Het Strategisch Meldkamer Beraad (SMB) adviseert het BMB en beslist op basis van het beleids- en bestedingsplan over de uitvoering van het beleid en beheer van de meldkamers. Het SMB bespreekt de ontwikkelingen en aan welke onderwerpen of taken prioriteit moeten worden gegeven.

Wie zitten er in het SMB?

  • Christa Monster, Ministerie van Veiligheid & Justitie (voorzitter)
  • Arjan Mengerink, Veiligheidsregio’s (plv. voorzitter)
  • Steven van de Looij, Brandweer Nederland
  • Dianne van Gammeren, Politie
  • Tako van Hoorn, Koninklijke Marechaussee
  • Louise van Kranendonk, Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
  • Lenny Smulders, Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (plv.)
  • Jan de Waard, Ambulancezorg Nederland
  • Marieke Nell, Landelijke Meldkamer Samenwerking
  • Willemien Los, Landelijke Meldkamer Samenwerking

Heeft u een vraag voor de leden van het SMB? Neem dan contact op met de secretaris, Karen de Vries karen.de.vries@politie.nl.

Het SMB wordt geadviseerd door het Discipline Overleg. Dit is een landelijk overleg met vertegenwoordigers van de vier hulpdiensten (disciplines), LMS en het ministerie van JenV. In dit overleg worden de ontwikkelingen binnen de verschillende hulpdiensten gesignaleerd en besproken in relatie tot hun meldkamerfunctie en het beheer.

Wie zitten er in het Disciplineoverleg?

  • Marieke Nell, LMS
  • Willemien Los, LMS
  • Marieke Ackerman, LMS
  • Auke Blok, Veiligheidsregio’s / Brandweer
  • Henry Oudshoorn, Veiligheidsregio’s / Brandweer
  • Judy Westerveld, Ambulancezorg Nederland
  • Arjan Hanekamp, Ambulancezorg Nederland
  • Dennis Klein, Koninklijke Marechaussee
  • Jacco Wijnen, Koninklijke Marechaussee
  • Erwin van der Burg, Politie
  • Ton Heesen, Politie
  • Bart Schoonbrood, Ministerie van Justitie en Veiligheid
  • Martijn Vugteveen, Ministerie van Justitie en Veiligheid

Heeft u een vraag voor de leden van het disciplineoverleg? Neem dan contact op met de secretaris, Jolijn van Dijk, jolijn.van.dijk@politie.nl.

Het Overleg Hoofden Meldkamers is de ‘stem’ van de meldkamers en de verbinding tussen lokaal, regionaal en landelijk beleid. De leden delen de perspectieven uit de verschillende meldkamers met elkaar en onderzoeken waar ze elkaar kunnen versterken. Het overleg bestaat uit de directeur van LMS en alle Hoofden Meldkamer.

Wie zitten er in het Overleg Hoofden Meldkamers?

  • Marjolijn Dolfin, Noord-Holland (voorzitter)
  • Martijn Konings, Oost-Brabant
  • Marjolein Hendriks, Amsterdam
  • Hessel Post, Den Haag
  • Filiz Kuzugudenler (b/a Jos Haemers), Limburg
  • Chiel van den Boom, Zeeland- West- Brabant
  • Wim Hoek, Rotterdam
  • Gerhard van Hoeven, Noord-Nederland
  • Paul van den Assum, Oost-Nederland
  • Ronald Brink, Midden-Nederland
  • Ton Heesen, LX
  • Mark de Graaf, Koninklijke Marechaussee
  • Jacco Wijnen, Koninklijke Marechaussee
  • Erwin van der Burg, Politie
  • Marieke Nell, LMS
  • Marieke Ackerman, LMS

Heeft u een vraag voor de leden van het Overleg Hoofden Meldkamers? Neem dan contact op met de secretaris, via bestuursondersteuning.lms@politie.nl.

Ook de Liaisons zijn van belang in de aansturing en uitvoering van beleid en beheer. De Liaisons zijn namens LMS verantwoordelijk voor de kwaliteit van de LMS-dienstverlening op de meldkamers én voor de vraagarticulatie van de meldkamervoorzieningen.

Wie zijn de Liaisons?

  • Marieke Ackerman, Hoofd Liaisons
  • Amsterdam – Bert Louissen
  • Den Haag – Sandra Breet
  • Limburg – Joep Stuart
  • Midden-Nederland – Gert van Kleij
  • Noord-Holland – Gerard Franken
  • Noord-Nederland – Ramona Scheenstra-Baas
  • Oost-Brabant – Marc Langer
  • Oost-Nederland – Jan Wouter Ruizendaal
  • Rotterdam – Karsten Sebastian
  • Zeeland-West-Brabant – Yvette van Moorsel
  • Zeist – Oswald Hesp

Heeft u een vraag voor de Liaisons? Neem dan contact op met Marieke Ackerman, marieke.ackerman@politie.nl.

Onze geschiedenis

Het begon allemaal in 2010 met het regeerakkoord van Rutte I. Het Transitieakkoord ‘Meldkamer van de toekomst’ volgde drie jaar later en werd getekend door vertegenwoordigers van organisaties betrokken bij de meldkamers: de ministers van Veiligheid en Justitie, Volksgezondheid, Welzijn en Sport, Defensie, de korpschef politie, de voorzitters van de veiligheidsregio’s en van de regionale ambulancevoorzieningen. In dit akkoord zijn op hoofdlijnen afspraken gemaakt over het organisatiemodel van de meldkamerorganisatie, de financiering en de verantwoordelijkheden en de tien locaties. In januari 2016 vond een heroriëntatie plaats waarbij de afspraken onverkort geldig bleven.

Met de vorming van de Landelijke Meldkamer Samenwerking i.o. op 1 april 2018 bundelde de politie haar meldkamertaken. De programma’s LMO, 112 en Operationeel Centrum gingen samen verder in LMS. Op 1 januari 2020 bestond LMS echt met de overdracht van beheertaken en personeel van alle samenwerkende partijen.