LMS organiseert, met en voor de hulpdiensten een landelijk beheerd, 24/7 bereik- en beschikbaar netwerk van tien operationeel en technisch met elkaar verbonden meldkamers waarop de veiligheidsregio/brandweer, politie, ambulance en Koninklijke Marechaussee hun meldkamerfuncties kunnen uitoefenen. Een sterk netwerk dat, nu en in de toekomst, berekend is op haar taak!
2024 was een stabiel jaar, samen met het meldkamerveld heeft LMS mooie resultaten geboekt.
Dit beheerplan 2025-2029 bevat de vertaling van LMS van welke beheermaatregelen nodig zijn om de disciplines te ondersteunen.
De Landelijke Meldkamer Samenwerking (LMS) beheert voor alle hulpdiensten de meldkamers en zorgt voor een netwerk van tien operationeel en technisch met elkaar verbonden meldkamerlocaties. Dit doet zij als een zelfstandig onderdeel binnen de politie-organisatie met een eigen sturing, budget en medewerkers.
De dagelijkse leiding van LMS bestaat uit:
Heeft u een vraag voor Marieke Nell of Wim-Pieter Huijsman? U kunt hen bereiken via hun secretaresse: Marit.van.Lierop@politie.nl / 06 27 89 08 13.
Vragen voor Willemien Los kunt u sturen aan Anita.Huiberts@politie.nl / 06 15 20 78 59.
De aansturing van LMS vindt plaats in verschillende overleggen. Het Bestuurlijk Meldkamer Beraad (BMB) neemt op het hoogste niveau besluiten over beleidskeuzes, de besteding en uitvoering in de meldkamers. Het BMB stelt de kaders waarbinnen LMS handelt. Het BMB bestaat uit een bestuurlijke afvaardiging van de volgende partijen:
Wie zitten er in het BMB?
Heeft u een vraag voor de leden van het BMB? Neem dan contact op met de secretaris, Hannah Severs h.c.w.severs@minjenv.nl.
Het Strategisch Meldkamer Beraad (SMB) adviseert het BMB en beslist op basis van het beleids- en bestedingsplan over de uitvoering van het beleid en beheer van de meldkamers. Het SMB bespreekt de ontwikkelingen en aan welke onderwerpen of taken prioriteit moeten worden gegeven.
Wie zitten er in het SMB?
Heeft u een vraag voor de leden van het SMB? Neem dan contact op met de secretaris, Karen de Vries karen.de.vries@politie.nl.
Het SMB wordt geadviseerd door het Discipline Overleg. Dit is een landelijk overleg met vertegenwoordigers van de vier hulpdiensten (disciplines), LMS en het ministerie van JenV. In dit overleg worden de ontwikkelingen binnen de verschillende hulpdiensten gesignaleerd en besproken in relatie tot hun meldkamerfunctie en het beheer.
Wie zitten er in het Disciplineoverleg?
Heeft u een vraag voor de leden van het disciplineoverleg? Neem dan contact op met de secretaris, Jolijn van Dijk, jolijn.van.dijk@politie.nl.
Het Overleg Hoofden Meldkamers is de ‘stem’ van de meldkamers en de verbinding tussen lokaal, regionaal en landelijk beleid. De leden delen de perspectieven uit de verschillende meldkamers met elkaar en onderzoeken waar ze elkaar kunnen versterken. Het overleg bestaat uit de directeur van LMS en alle Hoofden Meldkamer.
Wie zitten er in het Overleg Hoofden Meldkamers?
Heeft u een vraag voor de leden van het Overleg Hoofden Meldkamers? Neem dan contact op met de secretaris, via bestuursondersteuning.lms@politie.nl.
Ook de Liaisons zijn van belang in de aansturing en uitvoering van beleid en beheer. De Liaisons zijn namens LMS verantwoordelijk voor de kwaliteit van de LMS-dienstverlening op de meldkamers én voor de vraagarticulatie van de meldkamervoorzieningen.
Wie zijn de Liaisons?
Heeft u een vraag voor de Liaisons? Neem dan contact op met Marieke Ackerman, marieke.ackerman@politie.nl.
Het begon allemaal in 2010 met het regeerakkoord van Rutte I. Het Transitieakkoord ‘Meldkamer van de toekomst’ volgde drie jaar later en werd getekend door vertegenwoordigers van organisaties betrokken bij de meldkamers: de ministers van Veiligheid en Justitie, Volksgezondheid, Welzijn en Sport, Defensie, de korpschef politie, de voorzitters van de veiligheidsregio’s en van de regionale ambulancevoorzieningen. In dit akkoord zijn op hoofdlijnen afspraken gemaakt over het organisatiemodel van de meldkamerorganisatie, de financiering en de verantwoordelijkheden en de tien locaties. In januari 2016 vond een heroriëntatie plaats waarbij de afspraken onverkort geldig bleven.
Met de vorming van de Landelijke Meldkamer Samenwerking i.o. op 1 april 2018 bundelde de politie haar meldkamertaken. De programma’s LMO, 112 en Operationeel Centrum gingen samen verder in LMS. Op 1 januari 2020 bestond LMS echt met de overdracht van beheertaken en personeel van alle samenwerkende partijen.